Rabu, 16 November 2011

KEWAJIPAN SOLAT

Mendirikan solat tidak bermakna ia harus didirikan di tempat yang selesa, dan bersejadah yang lembut. Tapi mendirikan solat bermakna kita mengingatiNYA pada setiap masa yang telah ditentukan olehNYA.

SubhanALLAH. Walaupun tidak berada didaratan, hamba ALLAH ini tetap juga ingat pada Maha Pencipta. Hanya bertemankan perahu yang usang, dan kain sebagai alas, dia mendirikan solat kerana ALLAH SWT. Bukankah kita semua mengimpikan kehidupan bahagia di syurga nanti? Jadi mengapa kita tidak boleh merasa susah walau sedikit di dunia hanya untuk meraih redhaNYA?

Firman ALLAH SWT:

"Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik), (yaitu) surga Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh dari bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu;(sambil mengucapkan): "Salamun 'alaikum bima shabartum". Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu." {ar-Ra'd:22-24}

Tidak ada satu urusan di dunia ini yang boleh membuatkan kita lupa pada Maha Khaliq. Samada kita sibuk bekerja, sibuk dengan keluarga, sibuk berda'wah mencegah mungkar dan mengajak kepada ma'aruf. Semua urusan yang kita buat wajib kita ingat pada DIA. Walau sebesar mana atau sepenting mana sekalipun urusan dunia itu, tiada yang lebih penting daripada seruan Ilahi.

Apakah kita sanggup mencampakkan diri kita ke dalam Saqar? ALLAHU ROBBIY~ T_T

Saksikanlah keta'atan mereka kepada Ilahi. Walau sesibuk mana pun mereka, tetap juga ALLAH dihati. Panggilan ALLAH itulah yang paling utama. SubhanALLAH!

Firman ALLAH SWT:

"Aku akan memasukkannya ke dalam (neraka) Saqar. Tahukah kamu apa (neraka) Saqar itu? Saqar itu tidak meninggalkan dan tidak membiarkan. (Neraka Saqar) adalah pembakar kulit manusia." {al-Muddatstir:26-29}

"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?" Mereka menjawab: "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan salat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, dan adalah kami membicarakan yang batil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, dan adalah kami mendustakan hari pembalasan, hingga datang kepada kami kematian"."
{al-Muddatstir:42-46}

Oleh itu, tiada alasan untuk anda tidak solat

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

renunglah dng mata hati..

renunglah dng mata hati..