Ahad, 19 September 2010

Ya Allah!..KEJUTKAN HAMBA BERSUJUD DIMALAM-MU..

Kau datang ketika duka...

Dan bintang bercahya tunjukku ke jalan syurga.....

Ku haus ditengah laut

Lemas mencari tempat berpaut

Kirimkan aku kekuatan..

Satu pedoman di kesesatan.

Ku sunyi dalam gembira...

Perit pedih tanggung derita,

Sungguh, aku bukan wali...

Yang suci dari hina dan benci.

Telah lama aku mencuba

Telah banyak cinta yang kudamba

Tiada sempurna hanyalah fana...

Tuhan ampuni hambaMu!

Ku rebah didada malam...

Memecah dendam yang lama diam.

Kutanggalkan baju dunia..

Dakapku dengan selimut syurga,

Ya Tuhanku hanya padaMu...

Tempat mengadu segala rindu,

Limpahiku rahmat kasihMu,

Dalam Tahajjud cintaku bersujud.....

Ya Allah....beri ku kekuatan untuk segala yg kutempuh...




Kekasih yg agung...Allah SWT. Sejauh mana pun kita berlari tinggalkanNya, Dia tak pernah tinggalkan kita walau sesaat. Kita leka dibuai mainan dunia. Tapi Dia sedikit pn tak pernah melupakan kita. Bahkan Dia sulami hari-hari kita dgn setiap petunjukNya agar kita berubah menjadi insan yg soleh dan solehah...agar tetap berdiri dalam paksi yg benar. Sungguh kita terkadang lalai. Tapi kita mengakui kelalaian tu. Mengapa kita berhenti?

Diri ini juga, bukan seorang yg berdiri tegak tepat dalam melaksanakan syariat. Ada yg tunggang langgang bak guli bertebaran dan terkadang org lain tersadung dek krn lalainya diri dan hati. Kerana itu, diri ini dan sahabat2 yg lain pasti perlukan bimbingan dan didikan. Mengapa kita menginginkan yg sempurna? Sedang kita tahu sempurna itu bukan milik kita? Tahukah anda, dan diri sndri..bahawa, banyak sudah hati merana kerana angkuhnya kita dibumi pinjaman Allah SWT?

Aku malu....malu dgn Allah SWT. Sungguh. Kerana tugas yg diberi tak pernah kugalas. Kalian sudi membantu? Jangan menggeleng. Bantuan tak mengira siapa dia..kenapa sukar untuk berlaku adil? Dan sujud di tikar sajjadah menjadikan kita insan yg mengakui dosa. Esakan kalian takkan mengubah sejarah lalu. Tapi yang pasti, menghimpunkan salahmu pada Dia akan meyakinkan ketaubatanmu padaNya. Dia rindu...sungguh kataku. Dia rindu akan rintihanmu wahai manusia..tapi kenapa kau ego tatkala ujian menghambur ke wajahmu?

Satu persatu ujianNya datang. Akankah goyah pendirianmu? Mengapa enak dibuai cinta yg fana...Mengapa kau tergugah krn cinta yg fatamorgana?? Kenapa kau lepaskan lelahmu pada tangisan yg penuh sia-sia. Menangislah hati kerana Allah, dan jika dirmu tak mampu menangis krn Allah SWT, maka kau menangislah atas ketidakmampuan mu itu. Sungguh kejam perilaku. Menonong hati tanpa rasa bersalah. Jiwa sudah pekak. Hati sudah bisu. Mengapa? Kerana dunia...
Dunia tak pantas ditangisi. Kerana ia bakalan musnah. Jadi mengapa kau berdiri sepi lagi. . . ?

Sabarlah..itu setiap ucapan dari sahabat2. Tapi yg menanggung ada yg lebih perit tidak terluah. Makanya, kau luahkan pada Dia! Jangan kita enak dibuai mimpi syaitan waktu itu. Cuba kawan, cuba saudara, cuba sahabat, cubalah diri!! Bangun dan kau akan rasa..sajjadah yg berhabuk, lama kau tinggalkan cukup sejuk utk dicium dan menempelkan wajahmu atas sujud tahajjud cintamu...
Percayalah...yg sakit dihati akan berlalu pergi, dan yg tinggal kemanisan bercinta dgn Illahi.

Wassalam.
Warkah dari sahabatmu, as-syahida

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

renunglah dng mata hati..

renunglah dng mata hati..